Een maandje terug las ik in een blog een oproep tot veranderingen in het onderwijs. Ik reageerde direct, maar stelde mezelf ook een fundamentele vraag: Veranderen, hoe doe je dat, waar begint dat? Mijn conclusie: Onderwijsinnovatie start, wanneer jij het lef hebt om ermee te beginnen. Met andere woorden, pak de verantwoordelijkheid: begin klein, leef voor, stel je open en kwetsbaar op en geniet van wat er dan gebeurt. En dat geldt overigens niet enkel en alleen in het onderwijs…
Verandering, zo dacht ik voorheen, daarvoor ben je toch afhankelijk van anderen? Gaan daar niet bazen en leidinggevenden over? Ghandi vertelde al dat we de verandering dienen te zijn, die we willen zien in de wereld. Be the change you want to see in the world. Wil je dat er meer gelachen wordt om je heen, schenk dan iedereen die je tegenkomt een glimlach. Dit principe kent iedereen. Hoe komt het dan toch dat we het zo lastig kunnen toepassen in ons onderwijs?
Het is tijd dat we niet langer afwachten, maar zelf in actie komen! Hoe?
Door niet te kijken naar het einddoel (de verandering die je wilt zien op grote schaal), maar je te richten op de manier waarop je elke dag jouw taken uitvoert, kan je nu al veel plezier halen uit je werk. Je keert terug naar je talent, passie, inspiratie en ideeën. Je bent nieuwsgierig en verbind je hart met het werk wat je doet. Door elke dag te laten zien waar je in gelooft en voor staat, ben je in staat om de (kleine) successen die je daarmee op doet te delen met anderen.
Wat vind jij dat je de afgelopen jaren goed heb gedaan?
Wat vind je succesvol in de klas of school?
Wat heeft bijgedragen aan dit succes?
Om je innerlijke motivatie vast te houden is het van belang je successen te vieren. En dat is fantastisch om samen met anderen te delen. Door jouw collega’s te vertellen over de voordelen en de goede ontwikkelingen die je ziet, kun je hen enthousiasmeren. Door dit te delen via een personeelsblad of een blog kun je zelfs nog meer mensen bereiken.
Laat jezelf zien!
Laat in je gedrag zien dat je anderen wilt inspireren, dat je hunkert naar een doel, dat je een diep verlangen hebt om te creëren en bij te dragen. Je zoekt naar aansluiting, vind degenen in jouw organisatie die dezelfde drive hebben. En bovenal: je bent jezelf, laat jezelf zien en toont de wereld jouw sterke kanten!
Het nemen van verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat jij je betrokken gaat voelen op je werk. Je bent een onderdeel van het totale proces, van het geheel en ook van eventuele toekomstige veranderingen. Je gaat er toe doen, hoe klein je rol ook is. Ook jij bent van belang in het tot stand brengen van het eindresultaat. Je laat zien dat je bereid bent risico’s te nemen, jouw kwetsbaarheid te omarmen en moedig durf te zijn. Je werkt vanuit waardigheid en omarmt je eigen onvolkomenheden. Je maakt fouten en leert deze verbeteren. En bovenal: je deelt dit proces met jouw collega’s en leerlingen waardoor zij de mogelijkheid krijgen om hun verantwoordelijkheid te nemen en je te helpen dan wel respect te tonen voor je eigenheid door er open over te praten.
Wat doe jij?
Heb jij de moed om jouw oorspronkelijke behoefte zichtbaar te maken? Durf je het te hebben over wat je wel wilt, in termen van waarden en verlangens? Durf jij uit te spreken wat normaal onuitgesproken blijft en je successen te delen? Onderneem jij actie in je eigen leven om op je eigen microniveau jouw droom te verwezenlijken? Wat is jouw droom voor beter onderwijs? En wat kun jij doen?
Onderwijsinnovatie start, wanneer jij het lef hebt om ermee te beginnen!